Безпечне керування автомобілем на слизькій дорозі

Надворі зима з мінливою погодою і температура повітря коливається від кількох градусів нижче нуля до плюсових значень вдень. Такі коливання впливають на якість дорожнього покриття не найкращим чином: дорога мокра та слизька вдень, а в ранковий, вечірній та, особливо, в нічний час – часто вкрита шаром льоду. Керування автомобілем на такій дорозі має певні особливості.

Транспортний засіб контактує з поверхнею дороги через шини коліс, а зчіпні якості дорожнього покриття оцінюються коефіцієнтом зчеплення, який залежить від багатьох факторів: ступеня спрацьованості рисунка протектора шин, швидкості руху, виду і стану дорожнього покриття тощо. При зміні швидкості руху від 30 до 120 км/год на гладенькому, вологому цементобетонному покритті у випадку повністю заблокованих шин, що мають слабо зношений протектор, коефіцієнт зчеплення зменшується від 0,5 до 0,29. При швидкості руху 60 км/год коефіцієнт поздовжнього зчеплення залежно від стану покриття становить: сухе шорстке покриття – 0,7 і більше; сухе гладке – 0,6; вологе – 0,5; мокре – 0,4-0,3; брудне – 0,2-0,3; обмерзле – 0,1-0,05. Отже, рух автомобіля зимовою дорогою може бути в рази небезпечнішим за рух дорогою в теплу пору року. Найбільшими небезпеками є збільшення гальмового шляху та занос автомобіля.

Відповідно до Правил дорожнього руху, гальмовий шлях — відстань, що проходить транспортний засіб під час екстреного гальмування з початку здійснення впливу на орган керування гальмовою системою (педаль, рукоятку) до місця його зупинки.

Гальмівовий шлях легкового автомобіля при швидкості 50 км/год на сухому асфальтобетонному покритті становить приблизно 20 м, на мокрому – 30м, на дорозі, вкритій укоченим снігом – 60 м, на обледенілій – 120 м. Тому водіям потрібно не тільки обирати безпечну швидкість руху, а й слідкувати за безпечністю дистанції між транспортними засобами.

Основними причинами заносу є: наїзд на предмет з низьким коефіцієнтом зчеплення, зіткнення з транспортним засобом або наїзд на перешкоду, виїзд на ділянку дороги з малим коефіцієнтом зчеплення і боковим вітром, невідповідність швидкості руху на повороті, при різкому гальмуванні якщо колісні гальма спрацьовують неоднаково тощо.

Для попередження заносу потрібно уникати різких прийомів керування не тільки педаллю гальмування, а й рульовим колесом і педалями подачі пального та зчеплення, а також уникати гальмування з одночасним поворотом рульового колеса.

Якщо треба зупинитися на слизькій дорозі, застосовують плавне гальмування. Існує два способи такого гальмування: перший — при ввімкненому зчепленні знімають ногу з педалі подачі пального і в момент майже повної зупинки автомобіля натискають на педаль зчеплення і вимикають передачу; другий — не натискаючи на педаль зчеплення, плавно натискають на педаль гальмування і роблять пружні рухи до зменшення швидкості руху, а в момент майже повної зупинки двигуна натискають на педаль зчеплення.

Розпочинають рух на слизькій дорозі поступово вмикаючи зчеплення і плавно натискаючи на педаль подачі пального, не допускаючи пробуксовування коліс і ривка. Коли автомобіль набирає достатньої інерції, плавно переходять на вищі передачі.

Повороти на слизькій дорозі, навіть досить плавні, треба виконувати без вимикання зчеплення і при швидкості руху вдвічі меншій, ніж під час руху по сухій дорозі. Слід пам’ятати, що виводити автомобіль з заносу, який розпочався, слід якомога раніше, оскільки в цей момент ще невелика швидкість бокового ковзання. Виводячи автомобіль із заносу, не треба чекати повного припинення руху його задньої частини, а щойно стає відчутним ефект від повороту рульового колеса, слід розпочинати його повертання назад для попередження заносу в іншу сторону.

Ґрунтові узбіччя під час дощу покриваються слизькою плівкою, яка створює суттєву різницю в зчіпних якостях проїзної частини й узбіччя. Під час руху в таких умовах потрібно так керувати автомобілем, щоб праві колеса не попадали на нього. Якщо треба зупинитися на узбіччі, плавно знижують швидкість руху, гальмуючи двигуном, а потім з’їжджають на нього.

Теґи: , , , , , , , ,  

Залишити коментар

Подтвердите, что Вы не бот — выберите самый большой кружок: